Oct 04, 2020

ההיסטוריה של הדפס המשבצות של VANS

זהו אחד מההדפסים הכי איקוניים ומזוהים מיידית בעולם – אך כיצד הפך הדפס המשבצות של VANS למראה חובה בקרב דורות של סקייטרים וחובבי המראה האורבני כאחד?

השנה היא 1944, ופול ון דורן הוא תלמיד נושר מכיתה ח'. במקום להיות בבית הספר, הוא בילה את ימיו במסלול המירוצים, שם זכה לכינוי Dutch the Clutch כמחווה למיומנויות המפותחות שלו בעסקי הימורים וברווחים כספיים.

למרות הפקחות העסקית שלו, לא חלף זמן רב עד שאימו של ון דורן שמה קץ לניסיונותיו במסלול המירוצים, והורתה לו להשיג עבודה אצל Randy’s, מפעל לנעליים בעיר הולדתו בוסטון.

חלפו 20 שנה, ופול ון דורן התקדם עד לתפקיד המשנה למנכ"ל ב-Randy's. אחרי שעבר לקליפורניה במטרה להציל סניף מקומי כושל, הוא החליט שהגיע הזמן לבחון את הלהט היזמי שבו ולפתוח עסק משלו לנעליים.

בשנת 1966, ון דורן – לצד אחיו ג'ים והחברים גורדי וסרג' פתחו את הדלתות של Van Doren Rubber Company ב-704 איסט ברודווי באנהיים, קליפורניה. המודל העסקי שלהם היה ייחודי בכך שהם ייצרו נעליים במקום ומכרו אותן ישירות לציבור – "נעלי קנבס לכל המשפחה", לפי הסלוגן על הקופסה.

בבוקר הפתיחה, 12 לקוחות רכשו נעלי Deck של Vans, שידועות כיום כ-Authentic. במהלך השבוע הראשון, הגיעה לקוחה עם בקשה לנעליים בצבע אחר. ון דורן ביקש ממנה להביא דוגמה של הבד שהיא רצתה – וזו הייתה תחילת ההתמחות של Vans בנעליים בהתאמה אישית.

הדפס המשבצות של VANS מופיע

הסיפור מאחורי הדפס המשבצות מתחיל כעשר שנים מאוחר יותר, כשדגם מס' 48 – הידוע כיום בשם Slip-On – הומצא. סטיב ון דורן, בנו של פול, שם לב שנערים סקייטרים נוהגים לצבוע את הסוליה האמצעית בנעליהם כך שייווצר אפקט של משבצות. ון דורן החליט לפתח את הרעיון ולהדפיס את הדוגמה על גפת הקנבס של נעלי ה-Slip-On. כך ברגע אחד, נולד עיצוב המשבצות המפורסם.

בערך באותו הזמן שבו העיצוב פותח, התרחשה במקביל עלייתו של הגל השני במוסיקת הסקא – "טו טון" – בבריטניה. התנועה שליוותה אותו ביקשה להתעלות מעל המתח הבין-גזעי בעידן נפיץ מבחינה פוליטית, ולהקות שהובילו את הזרם המוסיקלי הזה, כמו The Specials, השתמשו בהדפס משבצות כסמל לאחדות גזעית. במהרה הפכו ה-Slip-On המשובצות של Vans לדגם האהוב על חובבי תת-התרבות הזו.

קלאסיות בהדפס משבצות Slip-On

בינתיים, בצד השני של האוקיינוס, Vans במהרה נמצאה בכל מקום בסצנת הסקייט בקליפורניה. רק שנים ספורות קודם לכן, סגנון ה-Old Skool, עם הקצה הקדמי מעור והחלק האחורי המרופד, אומץ במהרה בקרב סקייטרים שביקשו תמיכה נוספת והגנה מפני הקרש הנע.

שיתוף פעולה עם הגולש האגדי סטייסי פרלטה והשקת הסלוגן Off the Wall קיבעו את מעמדה של Vans כמותג המועדף על סקייטרים וצרכנים בעלי חוש ייחודי לסטייל.

 הסרט שפירסם את VANS

על אף הפופולריות הצומחת במהירות, נקודת המפנה האמיתית של Vans לקראת הכרה רחבה הגיעה כשנציג של Universal Pictures ביקש כמה אפשרויות של נעליים, כדי להשתמש בהן בסרט מתוכנן.

הסרט היה "נעורים בקצב מהיר" הפופולרי בטירוף – סרט הנעורים החשוב הראשון של שנות ה-80. השמועה אומרת שכוכב הסרט, שון פן, בחר את סגנון המשבצות בעצמו. את הדמות שגילם, ג'ף ספיקולי המסטול, אפשר לראות על המסך כשהיא נועלת באדיקות את נעלי הסניקרס בשחור ולבן. למעשה, לנעליים היה חלק חשוב בסרט, עד כדי כך שהן הופיעו בעטיפה של פסקול הסרט.

בעקבות הסרט, מכירות הנעליים של Vans הרקיעו שחקים, והמותג הפך לשם ידוע בכל בית בן לילה.

מ"נעלי קנבס לכל המשפחה" לסמל של תרבות הפופ

כיום, ניתן להבחין בהדפס המשבצות של Vans על הרמפה, על השטיח האדום ובכל מקום על הסקאלה ביניהם. שיתופי פעולה שנעשו לאחרונה עם מותגים ומעצבים מובילים כמו מארק ג'ייקובס, מארוול ודיסני, וכן טוויסט חדש להדפס הקלאסי כמו ה-Blur Check השנה, ביססו עוד יותר את המוניטין של העיצוב.

הדפס המשבצות מושך במידה כזו שנועלים אותו גם חובבי הלבוש האורבני ביומיום וגם הידוענים המפורסמים בעולם.

בשנת 2011, קריסטן סטיוארט, כוכבת סדרת סרטי "דמדומים", ציינה את מעמדה כסלבריטאית בשדרת הכוכבים של הוליווד בזוג נעלי Slip-On משובצות של Vans.

בשנת 2017, השתתף הזמר פרנק אושן בארוחת הערב החגיגית בבית הלבן בחליפה כחולה מחויטת, וכן – ניחשתם את זה – בזוג נעלי Vans משובצות. כשנשאל מדוע בחר ב-Vans בתור נעליים, אמר פרנק "אי אפשר לחשוב; פשוט צריך לעשות".

כנראה שאותו האתוס של "אל תחשוב - פשוט תעשה" הוא סוד ההצלחה של פול ון דורן. רוח יזמית וגישה של עשייה, שהחלה את דרכה במפעל לנעליים, היא שהובילה לאחד ההדפסים האיקוניים ביותר בעולם, וליותר מ-50 שנות הצלחה של המותג Vans.

 

חזרה למעלה