מה עומד מאחורי הדפס המשבצות המפורסם של  VANS ?

מה היא ההיסטוריה של הדפס המשבצות המפורסם של ואנס?

זהו אחד ההדפסים האייקוניים והמוכרים ביותר בעולם - אבל איך הפך הדפס המשבצות של ואנס להיות מראה

עיקרי עבור דורות סקייטרים וחובבי בגדי רחוב ברחבי העולם?

זה היה בשנת 1944, פול ואן דורן נשר מכתה ח'. במקום בית הספר, הוא בילה את ימיו 

במסלול המירוצים, שם זכה לכינוי 'Dutch the Clutch' בזכות כישורי ההימורים שלו והיכולת להרוויח מזה כסף.

למרות החוש העסקי שלו, לא עבר זמן רב עד שאמו של ואן דורן עשתה סוף לסיפור הזה והורתה לו למצוא עבודה

ב- Randy's מפעל נעליים בבוסטון עיר מולדתו.

למרות החוש העסקי שלו, לא עבר זמן רב עד שאמו של ואן דורן שמה קץ למאמצי מסלול המרוצים שלו והורתה 

לו למצוא עבודה ברנדי'ס, מפעל נעליים בבוסטון מולדתו. 

20 שנה לאחר מכן, ואן דורן התקדם לתפקיד סגן נשיא בכיר ב- Randy’s.

לאחר שעבר לגור בקליפורניה כדי להציל סניף מקומי כושל, הוא החליט שהגיע הזמן להעמיד את כושר היזמות שלו במבחן ולהקים עסק נעליים משלו.

בשנת 1966, ואן דורן - יחד עם אחיו, ג'ים, וחבריו גורדי וסרג'  פתחואת הדלתות לחברת הגומי ואן דורן ב-704 East Broadway באנהיים, קליפורניה. המודל העסקי שלהם היה ייחודי בכך שהם

ייצרו נעליים במקום (ממש במחסן האחורי ומכרו אותן ישירות לציבור - Canvas shoes for the entire family”” לפי הסלוגן שעל הקופסה.

בבוקר הראשון של המבצע, 12 לקוחות רכשו נעלי Vans deck, הידוע כיום בשם Authentic.

במהלך השבוע הראשון, הגיעה לקוחה שביקשה נעליים בצבע אחר, ואן דורן ביקשה שתביא דוגמית

מהבד שהיא רוצה – וזו עוד נקודת המסמנת את תחילת ההתמחות של Vans לנעליים מותאמות אישית.

תחילת עידן ה-  VANS CHECKERBOARD

הסיפור מאחורי הדפס המשבצות מתחיל כ-10 שנים מאוחר יותר, כאשר הומצא סגנון Vans #48 - הידוע כיום כ-Slip-On.

סטיב ואן דורן, בנו של פול, הבחין שסקייטרים בני נוער צובעים את הסוליה האמצעית של הנעליים שלהם כדי ליצור אפקט דמקה

ואן דורן החליט לפתח את הרעיון עוד יותר, על ידי הדפסת הדוגמה על חלקו העליון של ה-Slip-Ons. בדיוק ככה נולד עיצוב הדמקה המפורסם.

באותה תקופה שהעסק התחיל להתפתח , התפתח לו second wave של ska music – ‘two-tone’ - שהתרחשה גם בבריטניה.

תומכי קהילה זו התנגדה להתנהגות גזענית בעידן הפכפך מבחינה פוליטית, ולהקות שדוגלו בה, כמו The Specials, השתמשו בדפוס משבצות כסמל לאחדות גזעית.

נעלי ה-Vans checkerboard Slip-On הפך עד מהרה לחביב בקרב חובבי תת-התרבות הזו.

 

 

  1. TD Slip-On TRK
  2. UY Slip-On TRK
  3. UA Slip-On TRK
  4. TD Slip-On TRK
  5. UA Slip-On Mule TRK
  6. UA Slip-On Mule TRK

 

 

 

 

בינתיים, במקביל, ואנס הפך במהירות לסצנת הסקייט של קליפורניה. רק כמה שנים קודם לכן, הושק סגנון ה-Old Skool,

עם גפת עור וחלקים מרפדים שאומצה במהירות על ידי סקייטרים שחיפשו תמיכה נוספת והגנה בזמן מובים על הלוח.

שיתוף פעולה עם הסקייטרית האגדית סטייסי פרלטה והשקת הסלוגן 'Off the Wall' הפכו את Vans כמותג מומלץ עבור סקייטרים וצרכנים עם חוש סטייל ייחודי.

 

 

 

 

 

 

  1. Old Skool
  2. Old Skool
  3. PREMIUM OLD SKOOL 36 SHOES
  4. PREMIUM OLD SKOOL 36 SHOES
  5. PREMIUM OLD SKOOL 36 SHOES
  6. Old Skool

 

 

הסרט שהפך את ואנס למפורסם

למרות הפופולריות הגוברת במהירות, נקודת המפנה האמיתית של

ואנס לקראת הכרה המונית הגיעה כאשר נציג של Universal Pictures ביקש כמה אפשרויות נעליים לשימוש בסרט הקרוב.

הסרט ה-Fast Times היה הפופולרי ביותר ב Ridgemont High - סרט העשור הראשון של שנות ה-80. השמועות אומרות שכוכב הסרט,

שון פן, בחר בעצמו את סגנון הצ'קרד, וניתן לראות את דמות שלו ג'ף ספקולי

כשהוא נועל על המסך באדיקות את נעלי הספורט השחור-לבן האהובות עליו.

למעשה, הנעליים היו חלק כל כך משמעותי מהסרט שהן הגיעו בסופו של דבר על עטיפת הפסקול.

פוסט-Fast Times, המכירות של נעלי Vans זינקו והמותג הפך לשם דבר כמעט בן לילה.

 

 

מ"נעלי קנבס לכל המשפחה" ועד לסמל תרבות פופ

כיום, ניתן להבחין בהדפס המשבצות של Vans על רמפת הסקייט, השטיח האדום ובכל מה שביניהם.

שיתופי פעולה אחרונים עם מעצבים ומותגים מובילים כמו מארק ג'ייקובס, מארוול ודיסני, כמו גם טוויסטים חדשים בדגמים הקלאסיים חיזקו עוד יותר את האהבה לצ'קרד.

ככה המשיך להתגלגל סצנת המשבצות ע"י חובבי סגנון רחוב יומיומיים כמו כמה מהסלבריטאים הגדולים בעולם.

בשנת 2011, כוכבת הסאגה של דמדומים, קריסטן סטיוארט, סימנה את סטטוס הסלבריטאי שלה Hollywood walk כשהיא צועדת ב Vans checkerboard Slip-On .

בשנת 2017, כותב השירים פרנק אושן השתתף בארוחת הערב הממלכתית של הבית

הלבן בחליפה כחולה מחויטת להפליא, ו - ניחשתם נכון – נועל נעלי משבצות. כשנשאל מדוע בחר בנעלי ואנס, הוא אמר:  "You can't think; you just gotta do things.”

זה אולי אותו אתוס 'don’t-think-just-do' שהוא הסוד מאחורי הצלחתו של פול ואן דורן. רוח יזמית וגישתGO DO

 שאיתם יצא לדרך עם מפעל נעליים הובילו לאחד ההדפסים האייקוניים בעולם, ולמעלה מ-50 שנות הצלחה למותג Vans.

 

 

 

 

 

 

חזרה למעלה