מהו תהליך הייצור של נעלי VANS?

 

האם אי פעם שאלתם את עצמכם איך נעלי ה-Vans שאתם אוהבים עשו את דרכן מהמפעל לרגליים שלכם? אנחנו מגלים את תהליך הייצור של Vans שעומד במבחן הזמן, ובו כל נעל עוברת עד 450 זוגות ידיים.

ההיסטוריה של Vans מתחילה בשנת 1966, כאשר האחים פול וג'ים ון דורן – לצד החברים גורדי וסרג' – פתחו את הדלתות של Van Doren Rubber Company ב-704 איסט ברודווי באנהיים, קליפורניה. הקריירה של פול במפעל הנעליים Randy’s בעיר הולדתו בוסטון, שנמשכה 20 שנה, נתנה לו את הידע התעשייתי הדרוש כדי לבנות מותג נעליים משלו מהבסיס.

לצפייה בסרטון

תהליך הייצור והאספקה המקורי של Vans היה פשוט: בכל בוקר העובדים היו מכינים נעליים עם סוליות גומי, ואחר הצהריים היו מוכרים אותן ישירות מהמפעל של החברה באנהיים.

במהלך 30 השנים הבאות, נעלי Vans יוצרו במספר מפעלים בקליפורניה, עד שמפעלי הייצור של החברה עברו לסין ולווייטנאם בסוף שנות ה-90.

מאיזה חומר עשויות נעלי VANS?

אחת מהתכונות המאפיינות את נעלי Vans היא מבנה הגומי שעבר תהליך גיפור. הוא זוכה לשבחים מצד סקייטרים בגלל האחיזה והתמיכה המעולות בזמן שעומדים על הקרש.

גומי בתהליך גיפור הוא ייחודי בכך שהוא עובר שני שלבי "אפייה": הגומי עובר גיפור בחום ודחיסה, ואחר כך עובר תהליך שני של "אפייה באדים" לאחר ההרכבה, כדי להבטיח נעל עמידה ועם זאת קלה להשמשה.

 השיטה המקורית של גיפור, שהיא עדיין הנפוצה ביותר, היא ערבוב גופרית עם גומי טבעי לפני שמחממים אותו. הגופרית משנה את ההרכב הכימי של הגומי ויוצרת חיבור כפול בין הפולימרים, כדי לחזק את החומר שנוצר בסוף התהליך ולהפוך אותו לעמיד יותר.

אחד מהשימושים המוקדמים של גומי בתהליך גיפור הופיע בשנת 1876, כאשר חברה בבריטניה החלה לייצר נעלי ספורט עם סוליית גומי שהיו מיועדות לקריקט. מאז ראשית תהליך הגיפור בסוף המאה ה-19, הוא הפך לטכניקה הנמצאת בשימוש נרחב, ומרבית מוצרי הגומי הנמכרים כיום עברו תהליך גיפור.

חומרים סינתטיים כמו קצף EVA וניילון קל-משקל אינם מתאימים לשימוש בנעליים בתהליך גיפור מכיוון שהם נוטים להינמס בתהליך. זו הסיבה שבגללה בדים כמו קנבס וזמש – שיכולים לעמוד בחום גבוה במהלך הייצור – משמשים לגפה בנעלי Vans.

מהו תהליך הייצור של VANS?

כיום, Vans מייצרת בין 70 ל-85 מיליון זוגות נעליים בכל שנה, כשעד 450 אנשים עובדים על כל זוג או בודקים אותו. על אף שהתפעול נעשה בקנה מידה גדול משמעותית לעומת מה שהיה בתחילת הדרך, תהליך הייצור המזוהה עם המותג נשאר דומה במידה רבה.

כל זוג נעלי Vans עובר תהליך ייצור בן חמישה שלבים:

1. השלב הראשון של הגיפור מתרחש בחדר הגומי, מקום הולדתה של כל סוליית Waffle האופיינית לסניקרס. כאן, הגומי עובר גיפור בחום לפני פעולת הדחיסה.

2. מתוך הגומי הדחוס נעשים חורים בסוליות הנעליים.

3. הסוליות נדחסות בצורת זיגזג כדי ליצור את סוליית ה-Waffle האיקונית.

4. מכאן, הנעליים עוברות לחדר ההרכבה, שם בוחרים את העיצוב שלהן ומוסיפים את הפרטים על הגפות. עיקר המראה של הנעל נוצר בשלב הזה, כשיוצרים התאמה הדוקה של הקנבס או הזמש בתפירה סביב תבנית, כדי ליצור גפה חזקה ולהוסיף פרטים עיצוביים. שלוש רצועות גומי שנקראות Foxing מודבקות על הגפה והסוליה, ואחר כך חותכים את הגומי העודף בסוליה החיצונית ושמים את הלוגו של Vans על העקב.

5. מצפים את הנעליים בלכה לפני שמכניסים אותן לתנור הגיפור, שבו תנאי החום, הלחץ והלחות האידיאליים מקשים את הנעל כדי להשלים את הכנתה.

בסיום תהליך הייצור, הנעליים מוכנות לאריזה או להדפסה עליהן, בהתאם לדגם.

כמה זמן לוקח להכין נעלי VANS בהתאמה אישית?

מדפיסה דוגמאות, תמונות ועיצובים בהתאמה אישית על כל הסגנונות האיקוניים Vans תמונות ועיצובים בהתאמה אישית על כל הסגנונות האיקוניים, כולל Old SkoolAuthenticSlip-OnEra ו-Sk8-Hi. בשנת 2017, Vans חשפה מכונה חדשה וחדשנית המאפשרת הדפסה של עיצובים בהתאמה אישית על נעליים בתוך פחות מ-15 דקות.

ג'יימי ריילי, סמנכ"ל הקריאטייב של Vans, סיפר ל-Fast Company שהמכונה החדשה להתאמה אישית מאפשרת לחובבי Vans המושבעים לבטא את עצמם - דבר שתמיד היה במוקד עבור המותג:

"להדפס המשבצות יש מקום איקוני במיתוג של Vans, אבל במקור הוא הגיע מילדים שציירו על הנעליים שלהם", אמר ריילי. “לכן זו פשוט עוד דרך מגניבה שבה אנחנו יכולים לראות מה אנשים רוצים. המכונה החדשה נכנסת לתוך הרצף הזה בתור עוד ניסוי, שיעזור לנו להתחבר טוב יותר ללקוחות שלנו ולתת להם פלטפורמה נוספת שדרכה יוכלו לבטא את עצמם ולהיות יצירתיים."

המסורת של Vans בייצור נעליים בהתאמה אישית חוזרת להתחלה שלנו בקליפורניה בשנות ה-60. לפי הסיפור, ביום הראשון שבו החנות נפתחה נכנסה לקוחה וביקשה נעליים בצבע שלא היה זמין אז. פול ון דורן אמר לה:

“תביאי לי את הבד שממנו את רוצה שהנעליים יהיו עשויות, ואני אכין לך אותן תמורת תוספת של 50 סנט."

והשאר, כמו שאומרים, הוא היסטוריה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חזרה למעלה