Jul 27, 2020

איך הפכו ה-VANS SK8-HI לנעלי סניקרס אגדיות

השאיפה האולטימטיבית של כל מעצב נעליים היא ליצור משהו שיהיה ניתן לזיהוי באופן מיידי. לפי הכלל הזה, הממציא של ה-Sk8-Hi בטח מאוד מרוצה מעצמו. הנעל האיקונית הגבוהה של Vans היא בדיוק זה: איקונית. נעל הסניקרס המיוחדת נולדה מתוך הצורך לתמוך, פשוטו כמשמעו, בסקייטרים ובקרסוליים שלהם. ואולם, השפעתה פרצה את הגבולות של קהילת הסקייטרים וחדרה לחיים של כולם כמעט, ממפיקים ואמנים ועד יזמים יצירתיים.

ביקשנו מהדי ג'יי, השדרנית ב-Radar Radio והדוגמנית סנוצ'י שיי, מהיזמית שהיא גם המייסדת-השותפה והמו"ל של Sukeban Magazine יוקי הייז, ובעזרת הסקייטר המקורי (והדוגמן) אליוט ג'יי בראון, לנעול את ה-Sk8-Hi איך שבא להם. בצילומים שנערכו ברחבי לונדון, החל מהרחובות והאוטובוסים של בירת בריטניה, אל עמדת השידור של סנוצ'י שיי באולפני Radar Radio, ועד השווקים ושכונת המגורים של יוקי הייז, ל-Sk8-Hi יש פנים רבות, ממש כמו רחובותיה של לונדון והאנשים שהולכים בהם. כך אפשר לנעול את ה-Sk8-Hi, ולשמוע איך היא הפכה להיות הנעל המגוונת והאגדית שאנחנו מכירים כיום. אם היא לא ברוטציה של מה שאתם נועלים, היא חייבת להיות. אפשר להשיג אותה באתר Vans.eu.

ה-Sk8-Hi, שבמקור נקראה Style 38, הושקה ב-1978 והייתה בסה"כ נעל הסניקרס השנייה של Van Doren Rubber Company שהייתה מעוטרת בפס הייחודי. עובדה מעניינת: באותו זמן, הפס הייחודי היה ידוע בשם "פס הג'ז". את השם הזה קבע פול ון דורן, מייסד Vans, אחרי שבאחד הימים הוא שרבט באקראי על צדה של נעל סניקרס. בכל מקרה, מכיוון ש-Vans תמיד הייתה חברה שמגיבה לבקשות של לקוחותיה ‒ הסקייטרים הצעירים בקליפורניה, היא יצרה את ה-Sk8-Hi המוארכת מתוך מחשבה על הסקייטרים שמחליקים ב-Vert.

בנקודת הזמן ההיא, סגנון ה-Vert עדיין היה בחיתוליו, ותירגלו אותו בעיקר בבריכות שחייה ביתיות ריקות בקליפורניה וברחבי ארה"ב באופן כללי. הריפוד בצורת טלאים במעלה הקרסול הציע תמיכה נדרשת ביותר כשהסקייטרים היו עוברים ממישורים אופקיים לאנכיים ומסתכנים בריסוק הרגליים על הלוח, על קצות הבריכה או סתם על הקרקע. בנוסף, סוליית ה-Waffle בעלת האחיזה החזקה במיוחד, המזוהה עם Vans, עזרה גם היא.

אנשים אחרים מחוץ לקהילת הסקייטרים ההתחלתית של שנות ה-70 כבר החלו לנעול את נעלי Vans. בסופו של דבר, זה היה מותג מהחוף המערבי שהחל לייצר נעלי בורד לגולשים. בזמן שה-Sk8-Hi אומצו במהירות על ידי חובבים של סוגי ספורט אקשן שהחלו להתפתח, כמו BMX, Vans כבר נחשבו בעלות מראה מאופק אך מהותי בקרב תרבויות הנגד. זמן קצר לאחר שהן הופיעו, כבר אפשר היה לראות אותן על כפות הרגליים של אגדות פאנק, רוק ומטאל ‒ תחשבו על Black Flag, Bad Brains, Social Distortion, Slayer ו-Iron Maid, ואילו משפחת הדגמים הרחבה יותר עם הפס עשתה כידוע את דרכה אל עטיפות האלבומים של Minor Threat וכמובן ה-Ramones.

שרבוטים מזויפים על סניקרס, מראה משופשף ופריטים בהתאמה אישית הם פופולריים עכשיו אצל מותגי אופנה ידועים, אבל נעלי סניקרס כמו ה-Sk8-Hi שימשו כאחד מהקנבסים הראשונים למטרה זו. לאמיתו של דבר, מוטיב המשבצות האיקוני של Vans התחיל למעשה בתור איור שציירו האנשים שקנו את הנעליים, ולא הגיע מ-Vans עצמה. השטח המורחב של הקנבס שהיה ב-Sk8-Hi נתן יותר אפשרות לאנשים להפוך את הסניקרס לפריט אישי ולשנות אותן למשהו אחר לגמרי.

השילוב הזה של סמל תרבות הנגד עם נעל ספורט שהיא באמת תומכת ופונקציונלית מסביר מדוע ה-Sk8-H ממשיכה להיות רלוונטית גם אחרי 40 שנה, הן בקרב קהילת הסקייטרים והן מחוצה לה.

זה לא סתם דבר אחד, אלא קנבס ריק שעליו אנשים יכולים לבטא את הסגנון האמנותי שלהם ולמצוא את הדרך שלהם. לא משנה אם מדובר בסקייטרים, אמנים או סתם יזמים, ה-Sk8-Hi מגוונת ורב-תכליתית בדיוק כמו האנשים שנועלים אותה.

הציצו בסשן הצילומים הבלעדי שלנו עם בראון, שיי והייז למעלה, או קנו גרסה אישית לנעל הקלאסית כדי להפוך אותה לשלכם בכתובת Vans.eu.

חזרה למעלה